Ağız ve Diş Sağlığı

AĞIZ SAĞLIĞI

Ağız Kokusu

Ağız kokusunun kaynağı diş, dişeti, dil gibi lokal ya da dış kaynaklı olabilir. Yiyecek artıklarının dişler üzerinde veya dişler arasına tutunması, diş çürüğü, protezler, sigara kullanımı, diş çekimi veya cerrahi yaraların iyileşmesi sırasında ağız kokusu olabilir. Dişeti çekilmesi olan kronik dişeti hastalığı mevcut bireylerde bakteri plağı ve gıda artıkları birikiminden dolayı hoş olmayan bir koku oluşabilir. Ağız kokusu oluşturabilecek dış kaynaklar ise ; rinit, sinüzit veya tonsilit, akciğer ve bronş hastalıkları (diabet, gastrit, ülser, kronik bronşit, bronşektazi, akciğer absesi, akciğer gangreni, pulmoner tüberküloz), metabolik hastalıklar olarak siralanabilir. Ancak yapılan araştırmalarda ağız kokularının kaynağının %92 oranında diş ve dişeti kaynaklı olduğu %8 oranında metabolik ya da başka hastalıklar nedeniyle oluştuğu gösterilmiştir. Diş ve dişeti problemleri tedavi edilerek hastaya ağız hijyen eğitimi verildiğinde ağız kokusunda hızlı, efektif bir gerileme ve kaybolma görülmelidir.

Bakteriyel Plak ve Diştaşı Oluşumu

Diş üzerine mikroorganizmalar, lökositler, ölü epitelyum hücreleri, salya glikoproteinleri ve bir miktar yiyecek artığının oluşturduğu bir kitleye bakteriyel plak denir. Bu yapı oldukça organizedir ve dişe sıkı bir yapışma gösterir. Bakteriyel plağın tükürüğün etkisiyle mineralize olmasıyla diş taşı oluşur. Diş taşı diş eti hastalıklarının birincil etkenidir.

Dişeti Hastalıklarında Diştaşının Rolü

Diştaşı kaba ve pürüzlü yapısıyla dental plağın retansiyonu (tutunması) için uygun ortam hazırlar. Ayrıca diştaşı geçirgendir ve toksik ürünlerini ağız içerisine salar. Dolayısyla diştaşı komşu dişeti için fiziksel ve kimyasal olarak zararlı olabilir. Diş taşının temasta olduğu dişeti enflamasyonludur. Yani şiş ve kırmızıdır. Klinik yaklaşım diş üzerinden diştaşlarının tamamen uzaklaştırılmasıdır.

Diş Eti Hastalıkları ve Tedavisi

Gingivitis (Dişeti Hastalığı )

Diş üzerinde birikmiş olan diştaşı dişeti seviyesinde ya da onun üzerindedir. Gingivitiste hastalık bölgesi kırmızı, şiş – ödemlidir. Dokunulduğunda kanama mevcuttur. Tedavisi ise diştaşlarının ağızdan uzaklaştırılması ve diş taşı oluşumuna neden olabilecek hatalı protez, dolgu gibi unsurların düzeltilmesidir. Tedavi edildiğinde dokularda iyileşme hızlı bir şekilde olur.

Periodontitis

Gingivitisin ilermesi ile oluşan bir durumdur. Periodontitiste diştaşı artık dişetinin altındadır. Doku yıkımı sadece diş etinde değil aynı zamanda dişi destekleyen kemikte de mevcuttur. İleri safhalarında diş desteğinin azalması ile dişlerin sallanması ve bunu takiben diş kayıpları yaşanabilir. Tedavisi gingivitiste olduğu gibi oluşan diştaşının uzaklaştırılması ile başlar. Ancak diştaşı diş ve diş eti arasında ve daha derin dokularda tutunduğu için küretaj ve flap operasyonları gibi daha ileri tedaviler gerektirir. Tedavi sonrası dokunun iyileşmesiyle mutlaka bir miktar dişeti çekilmesi görülür.